illustrator Curse
  • 7Learn Android Course
  • 7Learn SEO Course
  • 7Learn WP Theme Course

    حرفه ای ترین دوره آموزش طراحی قالب وردپرس



  آیا می دانید میانگین رضایت دانشجویان سون لرن از دوره ها، بیش از 94% می باشد!

آموزش استفاده از Grunt برای مدیریت وظایف تکراری - Grunt (جلسه 12) - ساخت فایل gruntfile.js

0 434 ۱۴ مرداد ۹۵

در این مطلب با ادامه آموزش Grunt در خدمتتون هستیم.

grund

در جلسه های گذشته در مورد نصب grunt صحبت کردیم و همچنین توضیحاتی مقدماتی در مورد تعدادی از پلاگینهای اون دادیم. تا اینجای کار فایل package.json ما بصورت زیر هست:

خب تا اینجا صحبتی از نحوه استفاده از grunt نشده. برای کار با grunt در قدم اول باید در ریشه پروژمون یک فایل بنام gruntfile.js بسازیم. با استفاده از این فایل میتونیم بین پروژه و grunt رابطه برقرار کنیم و پروژه خودمون رو مدیریت کنیم. در اصل میشه گفت که این فایل grunt رو راهنمایی میکنه که چطور پروژمون رو مدیریت کنه و خروجی های مدنظرمون رو بهمون تحویل بده. خب بعد از ساخت این فایل، ساختار پروژمون بصورت زیر خواهد بود:grunt create gruntfile

حالا این فایل رو در یک ادیتور مانند Sublime text باز میکنیم و کدنویسی رو شروع میکنیم. همونطور که میدونید grunt یکی از بسته های node.js هست و از اصول اون پیروی میکنه. درون Node زیاد با کلماتی مثل module و exports و require و ... برمی خوریم. این کلمات بحث تخصصی دارن و مربوط به Node میشن و لازم نیس که اونا رو برای Grunt بدونید و فقط در این حد بدونید که با استفاده از require یک فایل یا کدی رو وارد میکنیم و با استفاده از exports هم از فایل کنونی شئ رو استخراج میکنیم که بشه در جاهای دیگه اون رو require کرد. اگر میخاید بیشتر با exports آشنا بشید میتونین این لینک رو ببینید. خب درون gruntfile.js برای شروع کدهای زیر رو قرار میدیم:

این تابعی که قرار دادیم برای grunt و پلاگینهای اون اجباری هست و باید همیشه اون رو قرار بدین. همه تنظیمات درون این تابع قرار میگیرن و پروژه رو مدیریت میکنن. میبینید که بعنوان ورودی تابع شئ grunt رو قرار دادیم، حالا میتونیم درون تابع از اون استفاده کنیم و تنظیمات مختلف رو به اون بفهمونیم. بعد از اون بصورت زیر عمل میکنیم:

همونطور که دیدید از grunt که بعنوان ورودی پاس داده بودیم استفاده کردیم و متد initConfig رو برای اون صدا زدیم. درون این متد باید ویژگی های مختلف رو بصورت شئ معرفی کنید و بهمین دلیل از {} استفاده کردیم. درون این متد باید task ها یا وظایف مدنظرمون رو قرار بدیم. یک ویژگی که در اکثر پروژه ها استفاده میشه، ویژگی pkg هست که با استفاده از اون میتونیم به اطلاعات فایل package.json دسترسی داشته باشیم و نام پروژه و ورژن و .... رو از اون بیرون بکشیم و در grunt از اونا استفاده کنیم. برای اینکار بصورت زیر عمل میکنیم:

میبینید که برای مقدار ویژگی pkg عبارت grunt.file.readJSON رو قرار دادیم. چون که فایل package یک فایل json هست، با استفاده از این روش میتونیم اطلاعات اون رو وارد grunt کنیم. در جلسات بعد نحوه استفاده از ویژگی های pkg در grunt رو توضیح میدم ولی فعلا در این حد بدونید که مثلا با نوشتن pkg.name نام پروژه که همون grunt-project هست، قرار میگیره. در بالا دیدید که در آخر یک کاما یا , قرار دادیم. این مورد حتما باید قرار داده بشه، چونکه در یک شئ یا object، اعضاء با استفاده از کاما از یکدیگر جدا میشن.

در جلسات بعدی بیشتر در مورد Grunt صحبت میکنیم.

امیدوارم از این جلسه خوشتون اومده باشه.

موفق باشید

یا علی

Source

:: مطالب جدید سون لرن را از طریق ایمیل دریافت کنید :

دیدگاه ها اولین دیدگاه این مطلب را ارسال کنید.

ارسال دیدگاه

ورود/عضویت سریع با اکانت فیسبوک/جیمیل شما

:: شما می توانید با استفاده از اکانت یاهو یا جیمیل خود به صورت کاملا امن، سریع و بدون نیاز به ورود اطلاعات عضو و وارد سایت شوید. در این صورت هیچ نیازی به ورود نام کاربری و رمز عبور خود نخواهید داشت و هویت شما از طریق ایمیلتان مورد تائید قرار می گیرد .
برای استفاده از این روش باید در اکانت گوگل(جیمیل) و یا یاهوی خود لاگین باشید .
عضویت/ ورود سریع با :
در حال اتصال ...

ورود به سایت

ورود سریع با :
در حال اتصال ...

جستجو در سون لرن

عبارت :
7LearnTelegram